» Rahman ve Rahîm isimlerinin anlamı nedir?



Sual: Allahü teâlânın Rahman ve Rahîm isimlerinin anlamı nedir?
CEVAP
Rahman ism-i şerifi, dünyada dost olsun düşman olsun, layık olsun olmasın, mümin olsun kâfir olsun, bütün yaratıklara rızk ve sayısız nimetler veren anlamındadır.

Rahîm ism-i şerifi ise, ahirette yalnız müslümanlara merhamet eden demektir. Bir âyet-i kerime meali:

(Ey günahı çok olan kullarım, Allah’ın rahmetinden ümidinizi kesmeyin! Allah günahların hepsini affeder. O, Gafûr’dur, Rahîm’dir.) [Zümer 53]

Allahü teâlânın rahmeti, şefkati dünyada müminlere ve kâfirlere, herkese birlikte ulaştığı ve herkesin çalışmasına, iyiliklerine dünyada karşılığını verdiği halde, ahirette kâfirlere merhametin zerresi bile yoktur. (S. Ebediyye)

İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:

İnsan ve cin şeytanları, Allahü teâlâ Rahîmdir, affeder diyerek insanı günâh işlemeye sürükler. İyi bilmeli ki, bu dünya, imtihan yeridir. Bunun için, burada dostlarla düşmanları karıştırmışlar, hepsine merhamet etmişlerdir. Kıyamette, düşmanları, dostlardan ayıracaklardır. O gün, yalnız dostlara merhamet olunacak, düşmanlara hiç acınmayacaktır. Evet, müslümanların, zerre kadar imanı olanların hepsi sonunda, hatta çok zaman Cehennemde kaldıktan sonra bile, merhamete kavuşacaktır; fakat rahmete kavuşabilmek için, ölürken imanla gitmek şarttır. Hâlbuki günahları işlemekle kalb kararınca ve Allahü teâlânın emirlerine, haramlara önem verilmeyince, son nefeste iman nuru, sönmeden nasıl geçebilir? Din büyükleri, (Küçük günaha devam etmek, büyük günaha sebep olur. Büyük günaha devam etmek de, insanı kâfir olmaya sürükler) buyuruyor. (1/96)

Başınız sağ olsun

Sual: Ölü sahiplerini taziye için, (Başınız sağ olsun) demenin, kadere, rızaya aykırı olduğu için, caiz olmadığı söyleniyor. Neresi, kaza ve kadere aykırıdır?
CEVAP
Şimdi, eski âlimlerin bildirdiği her şeyi kötülemek moda haline geldi. Bu da kıyamet alametlerindendir. Başınız sağ olsun demek, ölüyle ölünmez, Allahü teala size ve yakınlarınıza sabır versin demektir. Sabır tavsiye etmek sünnettir.

Dünya da lazımdır

Sual: (En faziletli mümin dünyası için ahiretini, ahireti için dünyasını terk etmeyendir) mealindeki hadis-i şerifte bildirildiği gibi, ahiret için dünya terk edilse ne zararı olur?
CEVAP
Dünya ahiretin tarlasıdır. Ürün almak için tarlayı sürüp ekmek lazım olduğu gibi, ahiret nimetlerinin tohumu da dünyada ekilir. Çalışmayıp herkese muhtaç olan, sağlığına dikkat etmeyip hastalanan kimse, dünyasını yıktığı gibi ahiretini de yıkmaya sebep olur. İhtiyaç kadar dünyaya da çalışmak gerekir. Bu niyetle dünya için çalışmak da ahiret için çalışmak olur.